548 osób online (356 desktop_mac) (192 stay_primary_portrait)

Motywacja to podstawa

12.12.2012

Motywacja to podstawa

Trening bez dobrej motywacji nie potrwa długo. Ona jest podstawą sukcesu. Jak jednak biegać w deszczu lub ćwiczyć, kiedy siły i chęci brak? Podpowiadamy, jak zmobilizować się do ćwiczeń.

Bardzo łatwo zrezygnować z treningu podając powody, dla których nie możemy uprawiać sportu. Brak czasu, lenistwo, zmęczenie należą do tych najpopularniejszych.  Warto jednak pół godziny, które spędzamy przed ekranem komputera bądź telewizora, wykorzystać z pozytywnym skutkiem dla zdrowia i kondycji. Dlatego właśnie pierwszym krokiem do skutecznego zmotywowania się do rozpoczęcia ćwiczeń będzie ustalenie konkretnego celu.

Określ cel treningu
Rozróżnij cel krótko- od długoterminowego. Efekty dążenia do pierwszego będą szybko widoczne, ale naprawdę ważne dla twojego zdrowia i formy stanie się cel długoterminowy. Twój cel krótkoterminowy może się opierać np. na postanowieniu, że będziesz ćwiczyć 3 razy w tygodniu. Równie dobrze może nim być choćby chęć zmieszczenia się w sukienkę czy spodnie z ubiegłego sezonu lub osiągnięcie lepszego wyniku w sprincie. Staraj się postawić na taki cel, który nie będzie zbyt prosty – kusić cię mogą wtedy rozwiązania inne niż regularne ćwiczenia. Dobrze też, by móc go określić w liczbach – zrzuconych kilogramach, zgubionych centymetrach, itd. Dzięki temu łatwiej sprawdzisz efekty swojej pracy. Nie zapominaj jednak o tym, że ma to być cel realny – w przeciwnym razie szybko się zniechęcisz. Będzie on jednym ze stopni do osiągnięcia celu długoterminowego. Tak krok po kroku zrealizujesz to, czego pragniesz.

Myśl o efekcie
Także wizualizacja celu może pomóc. Dzięki temu, że w myślach zobrazujesz sobie to, jak będziesz ćwiczyć, wyglądać, czy jak będziesz się czuł po serii treningów sprawi, że dużo łatwiej będzie ci zamienić te marzenia w rzeczywistość.

Wyeliminuj przeszkody
Co zrobić, by treningi traktować priorytetowo – podobnie jak wizytę u lekarza z chorym dzieckiem czy ważne zlecenie od szefa? Zlikwiduj wszystkie elementy, które mogą ci przeszkadzać: zrewiduj plany, szczególnie na pierwszy, trudny okres wdrożenia się w trening. Jeśli przeszkadza ci pogoda – ćwicz w domu lub na siłowni. Jeśli masz za dużo zajęć, ułóż je tak, by znaleźć czas choć na półgodzinny trening. Jeśli nawet 30 minut to zbyt dużo, poświęć na ruch tyle, ile wygospodarujesz, choćby 10 minut. W kształtowaniu nawyku ćwiczeń ważna jest regularność, a nie czas samego treningu. Podczas zajęć odizoluj się od hałasujących dzieci, wyłącz telefon - nie pozwól, by cokolwiek odciągało twoją uwagę od zajęć. Pamiętaj, że twoja forma jest tak istotna dla ciebie jak zdrowe zęby, które myjesz codziennie.

Znajdź kompana
Obecność drugiej osoby potrafi mobilizować. Umów się na konkretny termin, np. wspólnych biegów czy wypadów na siłownię. Dobrze, by twój towarzysz był bardziej doświadczony – stanie się dla ciebie wzorem, który będziesz chciał doścignąć. Nie wykorzystuj jednak zajęć na pogaduchy!

Nastaw się
Pozytywnie nastaw się pod kątem celów, które chcesz osiągnąć. Musisz być świadomy, że czeka cię nie tylko sukces, ale – wcześniej – spory wysiłek. Pierwsze serie treningowe mogą nie być dla ciebie jak bułka z masłem. Warto o tym pamiętać.

Przygotuj program
Wyznacz sobie sensowny program działania. Ćwiczenia warto zaplanować, wyznaczyć sobie moment rozpoczęcia oraz zakończenia cyklu, a także, w miarę możliwości, określić dni i czas, w których zamierzamy ćwiczyć. Możesz pójść krok dalej, planując również konkretne zadania w ramach treningu, szczególnie jeśli zamierzasz ćwiczyć indywidualnie. Rozpisz sobie na kartce plan działania, którego będziesz przestrzegać, skorzystaj z porad trenerów – to utrzyma cię w ryzach czasowych i nie pozwoli przerwać treningu przed ukończeniem go.

Autor: Zoja Pietas

« fitness

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego