Czytanie etykiet, a emocje.
17.11.2014
W obliczu narastającego problemu nadwagi i otyłości w społeczeństwach wysokorozwiniętych naukowcy poszukują sposobów na pomoc ludziom w dokonywaniu lepszych wyborów żywieniowych. Okazuje się, że wykorzystanie ludzkich emocji może przynieść bardzo dobre skutki.
- Udowodniliśmy, że zdolność do odczuwania emocji można wyćwiczyć i wykorzystać do dokonywania lepszych wyborów żywieniowych. Co więcej, reakcja emocjonalna potrafi działać silniej niż posiadana wiedza o zdrowym żywieniu – mówi Blair Kidwell z Ohio State University, autor badań.
Badania przeprowadzone przez Kidwella oraz Davida Hardesty (University of Kentucky) polegały na nauczeniu części badanych rozpoznawania emocji, jakie towarzyszą im i ludziom w ich otoczeniu podczas kontaktu z różnego rodzajami produktów spożywczych oraz ich opakowaniami. Po szkoleniu zbadano jakich wyborów przekąsek dokonają dwie grupy ludzi – przeszkoleni nieprzeszkoleni. Do wyboru była zdrowa przekąska oraz czekoladowy batonik. Okazało się, że ludzie nauczeni rozpoznawać własne emocje, częściej wybierali zdrową przekąskę.
Po trzech miesiącach zważono ludzi z obu grup. W grupie osób przeszkolonych zanotowano spadki masy ciała, a u osób nieprzeszkolonych zarejestrowano wzrost masy ciała, co udowodniło, że „trening emocji" pozwolił części badanych dokonywać lepszych wyborów żywieniowych w życiu codziennym, a nie tylko podczas kontrolowanej próby.
Autorzy badań wyciągnęli na tej podstawie prosty wniosek: programy edukacyjne nakierowane na zdrowe żywienie powinny raczej obejmować szkolenie emocjonalne zamiast naukę analizowania etykiet na produktach.
- Z lepszym rozumieniem własnych emocji i umiejętnością wykorzystywania ich do dokonywania zdrowszych wyborów żywieniowych, ludzie nie tylko zaczną zdrowiej jeść, ale i będą szczęśliwsi i zdrowsi. Lepiej będą też funkcjonować w relacjach z innymi ludźmi i będą potrafili bardziej skoncentrować się na dbaniu o własne dobre samopoczucie – stwierdzili autorzy badań.
Rady Lionfitness:
Najpierw potrzebna jest wiedza, która pozwoli odróżnić produkty niezdrowe od zdrowych. Następnie warto dowiedzieć się, dlaczego niezdrowe produkty są niezdrowe i w jaki sposób szkodzą. Na koniec dobrze jest wyrobić sobie negatywne nastawienie emocjonalne do niezdrowych produktów i nauczyć się czerpać przyjemność z kupowania i jedzenia tych zdrowych. Wtedy nawet zakupy, podczas których będziesz omijać szerokim łukiem szkodzące ci produkty, a wkładać do koszyka te zdrowe, staną się źródłem przyjemności i dobrego samopoczucia, które dodatkowo zostanie wzmocnione poprzez korzystne działanie na twoje ciało tych zdrowych produktów.
Tego ci serdecznie życzymy, zachęcając jednocześnie do czytania naszych artykułów, które pozwolą zdobyć wiedzę i sterować emocjami, pomagając dokonywać lepszych wyborów żywieniowych.
Źródło:
Blair Kidwell, Jonathan Hasford, David M. Hardesty. Emotional Ability Training and Mindful Eating. Journal of Marketing Research, 2014;