510 osób online (331 desktop_mac) (179 stay_primary_portrait)

Dieta paleolityczna sposobem na optymalne żywienie?

13.09.2013

Dieta paleolityczna sposobem na optymalne żywienie?

Każdego dnia naukowcy publikują nowe odkrycia dotyczące odżywiania. Są też eksperci, którzy twierdzą, że wszystko, czego nam potrzeba, to dieta identyczna z tą, jaką stosowali nasi przodkowie z ery kamienia łupanego.

Dieta paleo, zwana też dietą jaskiniowców, wojowników lub dietą epoki kamienia łupanego to jadłospis obejmujący pokarm roślinny i zwierzęcy, do jakiego dostęp mięli nasi przodkowie sprzed 10 tysięcy lat. Dlaczego mielibyśmy cofnąć się w czasie i w taki sposób jadać? Bo nasze ciała są genetycznie zaprogramowane do przyjmowania właśnie takiego pokarmu. Zwolennicy diety paleo przekonują, że taki sposób odżywiania zapewnia nam wszystkie niezbędne składniki odżywcze i zapobiega wielu chorobom.

Co mówią zwolennicy diety paleo?
Loren Cordain, lekarz, profesor na Colorado State University, a jednocześnie autor diety paleo twierdzi, że badania naukowe udowodniły, że ten rodzaj żywienia jest dla nas optymalny, obniża ryzyko chorób serca, stanów zapalnych, nadciśnienia, pomaga osiągnąć i utrzymać prawidłową masę ciała, gwarantuje maksymalną sprawność i kondycję fizyczną.
Na wielu stronach internetowych poświęconych diecie paleo oraz w wielu książkach napisanych na ten temat można przeczytać, że współczesna dieta jest odpowiedzialna za epidemie otyłości, chorób serca, cukrzycy i innych schorzeń.
Sceptycy natomiast twierdzą, że ludzkość zdążyła już przystosować się do większej liczby różnorodnych produktów spożywczych, w tym do pełnego ziarna, nabiału i roślin strączkowych. Tymczasem Loren Cordain przekonuje, że nasze geny nie zdążyły się do nich przystosować, co sprzyja powstawaniu stanów zapalnych na poziomie komórkowym, a tym samym promuje rozwój chorób cywilizacyjnych.

Co można jeść, będąc na diecie paleo?
Najprościej rzecz ujmując, jeść można wszystko, co można było upolować, złowić i zebrać w erze paleolitycznej – mięso, ryby, jaja, mięczaki i skorupiaki, orzechy, warzywa, rośliny korzeniowe, owoce, jagody. Niestety taki sposób jedzenia jest praktycznie nieosiągalny, bo niemal wszystkie dostępne owoce i warzywa, a także mięso są obecnie uprawiane lub hodowane. Zatem możliwe jest jedynie zbliżenie się do diety naszych przodków poprzez jedzenie produktów bezglutenowych oraz chudego mięsa, jaj, ryb, owoców i warzyw z hodowli i upraw ekologicznych.
W diecie paleo nie ma nabiału, ziaren, cukru, roślin strączkowych, ziemniaków, przetworzonego oleju, a więc tych produktów, które weszły do ludzkiego menu po rozpoczęciu się rolnictwa.
Będąc na diecie paleo należy unikać soli i napojów innych niż woda, woda kokosowa, organiczna zielona herbata.
Apetyt na słodycze można zaspokajać dzikim miodem i cukrem palmowym, które można jeść w ograniczonych ilościach.
Niektóre wersje diety paleo dopuszczają włączanie do planu żywienia pewne ilości oliwy z oliwek czy oleju lnianego.

Jak to działa?
Wyjątkowe, prozdrowotne działanie diety paleo przypisuje się wysokiej zawartości białka, błonnika i zdrowych płynów, które sycą, pomagają kontrolować poziom cukru we krwi, zapobiegają tyciu i cukrzycy typu 2. Aby skorzystać z tego korzystnego wpływu na zdrowie wystarczy sprawić, by 80% pokarmu była zgodna z dietą paleo. Loren Cordain proponuje, aby każdy zainteresowany jego dietą poświęcił na nią dwa tygodnie i zorientował się, jaka jest różnica w samopoczuciu.
Plan diety paleo obejmuje zachęcanie osób ją stosujących do regularnego podejmowania aktywności fizycznej. Nasi przodkowie sprzed 10 000 lat byli przecież aktywni, bo zdobycie pokarmu i zapewnienie sobie bezpieczeństwa wymagało od nich dużo pracy i ruchu. Zdobycie ekologicznego pokarmu w dzisiejszych czasach wymaga mniejszego nakładu sił, zatem musimy zadbać o to, by znajdować czas na ruch.

Dieta paleo a ekspercki punkt widzenia
Dietetycy od lat zachęcają do jadania większej ilości chudego mięsa, owoców i warzyw oraz do ograniczania ilości cukru i soli w diecie, a także do unikania przetworzonego jedzenia. Jednak ich zalecenia obejmują także nabiał, rośliny strączkowe i pełne ziarna, których korzystne dla zdrowia ludzi działanie udowodniono w wielu badaniach naukowych.
Wielu specjalistów twierdzi, że dieta paleollityczna ma wiele zalet, ale ograniczenia jakie stawia sprawiają, że jest tylko jedną z wielu diet, które ciężko utrzymać przez dłuższy czas. Nie przeprowadzono też dotąd żadnych długoterminowych badań, które byłyby podstawą do porównania jej wpływu na organizm z innymi, korzystnymi dla zdrowia dietami – śródziemnomorską, optymalną, itp.
Jeżeli postanowisz wypróbować dietę paleo, musisz pamiętać o suplemenatcji wapniem i witaminą D, których przy tym sposobie jedzenia może brakować w organizmie.

« dieta

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego