395 osób online (257 desktop_mac) (138 stay_primary_portrait)

Bataty - moc barw na lepszy wzrok i pamięć

18.07.2019

Bataty - moc barw na lepszy wzrok i pamięć

Bataty, inaczej słodkie ziemniaki, pojawiają się w menu Polaków niezwykle rzadko. Na talerzach przeważają tradycyjne ziemniaki, które niestety nie są tak bogate w składniki odżywcze jak ich barwniejsi bracia. Mam nadzieję, że ten artykuł przekona was do spróbowania wijca ziemniaczanego (tak też bywa nazywany batat ;) i na stałe zagości on w waszym menu.

Istnieje około 400 odmian batatów, o różnym kolorze skórki, od fioletowego, przez czerwony, pomarańczowy i żółty, do białego. Również miąższ może mieć różną barwę, w zależności od odmiany - białą, pomarańczową lub żółtą.

Prozdrowotna moc barw

Żółta odmiana batatów to doskonałe źródło karotenoidów, w tym poprawiającej wzrok luteiny. Czerwone zawierają likopen, który może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca i niektórych nowotworów. Z kolei fioletowe zawierają antocyjany - silne przeciwutleniacze.

Poza tym bataty zawierają sporo związków mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, potas, sód, magnez, siarka, chlor, żelazo, jod, a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu. Bulwy zawierają również witaminy z grupy B (zwłaszcza witaminę B6), witaminę C, kwas foliowy i witaminę E.

Bataty na pamięć

Badania wskazują, że bataty mogą się przyczynić do poprawienia pamięci. U gryzoni, którym podawano bataty o fioletowym miąższu, nastąpiła znaczna poprawa funkcji poznawczych, co może być związane z antocyjanami w które są bogate.

Bataty - jaj je jeść?

Bataty można przyrządzić na wiele sposobów. Można je jeść pieczone, grillowane i ugotowane ze skórką. Mają słodki smak aczkolwiek oprócz potraw deserowych takich jak ciasta rewelacyjnie sprawdzają się w wersji pikantnej. Zupy krem, zapiekanki czy popularne pieczone frytki z batatów to dania które smakują niemalże wszystkim gdy tylko zostaną sporządzone ze słodkich ziemniaków.

Ciekawostka

Jadalne są nie tylko bulwy, lecz także liście batata. Są one powszechnie znane w restauracjach chińskich, japońskich i filipińskich.

My proponujemy spróbować kremu z batata! Przepis osobiście przetestowany, więc dajemy gwarancję, że będzie smakował wszystkim, nawet najmłodszym członkom rodziny :)

Krem z batatów z grzankami


Składniki

·      *   1kg batatów (ok 3 duże sztuki)

·      *   700g pomidorów malinowych

·      *   200 ml przecieru pomidorowego

·      *  100g czerwonej soczewicy

·      *   2 ząbki czosnku

·      *   szczypt chili

·      *   1 łyżka świeżego imbiru

·      *   1 łyżeczka kurkumy

·      *   4 łyżki oleju

·      *   2 l wody

·      *   opakowanie chleba tostowego

Sposób przygotowania

Bataty obierz i pokrój w kostkę. Chili, czosnek, zieloną kolendrę i świeży imbir drobno posiekaj. Do rozgrzanego garnka wlej olej, po chwili dodaj imbir. Gdy się przyrumieni, dodaj chili i czosnek, następnie dodaj kurkumę i wymieszaj wszystkie przyprawy smażąc jeszcze chwilę, uważając, by ich nie spalić. Dodaj pokrojone bataty, soczewicę, wodę i gotuj ok. 15 – 20 min. aż będą miękkie. Gdy bataty będą gotowe, dodaj pokrojone pomidory i przecier pomidorowy. Gotuj jeszcze trzy minuty. Na koniec dodaj sól i posiekaną świeżą natkę pietruszki i grzanki.

Smacznego i oczywiście na zdrowie!

autor:

specjalista ds.żywienia

mgr Marta Wojda-Żukowicz

« dieta

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego