358 osób online (233 desktop_mac) (125 stay_primary_portrait)

Na ile kaw dziennie możesz sobie pozwolić - najnowsze doniesienia

16.01.2018

Na ile kaw dziennie możesz sobie pozwolić - najnowsze doniesienia

Potrafisz dobrze zacząć dzień bez filiżanki kawy? Trudne, prawda? Do niedawna napój ten nie cieszył się dobrą renomą. Słyszeliście opinie, że kawa podnosi ciśnienie, rozdrażnia i uzależnia, a może wręcz przeciwnie do waszych uszu trafiały same pozytywne doniesienia na temat jednego z najpopularniejszych napojów świata? Które opinie są prawdziwe i czy sięgnąć po kolejną kawę czy też przerzucić się na herbatę dowiecie się już za chwilę.


Jednym z głównych składników kawy jest kofeina. To środek stymulujący, który pobudza układ nerwowy, usuwa zmęczenie oraz poprawia koncentrację. Kofeina to substancja, która opóźnia procesy starzenia się organizmu. Obniża też ryzyko zachorowań na chorobę Parkinsona i Alzheimera. Jak pokazują badania, nawet 600 mg kofeiny ma korzystne działanie na nasz organizm.


Korzystny wpływ małej czarnej na organizm człowieka wynika m.in. z dużej zawartości przeciwutleniaczy jakie znajdziemy w ziarnach kawy. Zabawienne antyoksydanty znajdują się również w herbacie, jednak jest ich nieco mniej. Wypijając 5 filiżanek zielonej herbaty dostarczymy tyle antyoksydantów co po wypiciu trzech filiżanek kawy.
„W typowej filiżance kawy, palonej z naturalnych ziaren, jest o wiele więcej przeciwutleniaczy niż w takiej samej ilości czarnej lub zielonej herbaty” - wyjaśnia Liz Applegate, która zajmuje się żywieniem sportowców na Uniwersytecie Kalifornijskim.


Dwie filiżanki kawy dostarczają do naszego organizmu ok. 1200 miligramów polifenoli, które zapobiegają chorobom układu krążenia i niektórym nowotworom.


Badania przeprowadzone przez naukowców z Johns Hopkins University Bloomberg School of Public Health w Baltimore wykazały, że picie od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie, może zmniejszyć ryzyko zatkania tętnic, które może prowadzić do zawału serca.


„W porównaniu z osobami, które nie piły kawy, ci, którzy pili od trzech do pięciu filiżanek kawy dziennie, mieli mniejsze ryzyko wystąpienia złogów wapnia w ich tętnicach wieńcowych, co jest wskaźnikiem występowania chorób serca.” – wyjaśniają badacze.


Inne badanie dowodzi, że picie między 3 a 5 filiżanek kawy dziennie poprawia przeżywalność w porównianiu do osób unikających tego napoju. Może to być spowodowane działaniem przeciwzapanym kawy oraz poprawiającym insulinowrażliwość. Z kolei u osób pijących powyżej 5 kaw dziennie zauważono pogorszenie tego parametru, co może być związane z faktem, iż zbyt duża ilość kawy niekorzystnie wpływa na ciśnienie tętnicze.


Popijając poranną kawę warto cieszyć się tą chwilą bez wyrzutów sumienia, mając świadomość, że właśnie dostarczamy do swojego ciała wiele korzystnych substancji. Jednak, z piciem kawy, jak ze wszystkim, warto jest zachować zdrowy rozsadek i umiar, a przedewszystkim pić ją bez cukru z dodatkem chudego mleka lub napoju roślinnego wzbogacanego w wapń.

« dieta

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego