550 osób online (357 desktop_mac) (193 stay_primary_portrait)

Odpowiednia technika jedzenia wsparciem dla diety odchudzającej

22.02.2018

Odpowiednia technika jedzenia wsparciem dla diety odchudzającej

Czy podczas stosowania diety odchudzającej zdarza wam się po spożyciu zbilansowanego, pełnowartościowego posiłku nadal odczuwać głód, a może nie jest wam obcy efekt jojo. Powodem może być zła technika jedzenia. Czy wiecie jak jeść by być najedzonym i chudnąć, a co najważniejsze nie powrócić do wagi sprzed diety?

Jak jeść by chudnąć i nie czuć głodu?

Wiele osób podczas spożywania posiłków nieświadomie popełnia poważny błąd będąc przekonanym, że stosowanie diety odchudzającą wystarczy aby chudnąć w oczach. Tymczasem nie bez znaczenia jest jak wiele czasu przeznacza się na posiłek i z jakich naczyń go spożywa. Pierwszym sygnałem, że ty też popełniasz ten błąd jest uczucie głodu, które towarzyszy ci przez cały dzień. 

5 najczęściej popełnianych błędów podczas jedzenia:

 

1) Jedząc szybko – zjadasz więcej 

Zbyt szybkie jedzenie sprawia, że jesz więcej i nadal odczuwasz głód. Dzieje się tak dlatego, że ośrodki w mózgu odpowiadające za głód i uczucie sytości ściśle współpracują z żołądkiem wysyłając do siebie informacje. Ośrodek wysyłający sygnał do żołądka, że jesteś głodny i powodujący wydzielanie hormonu głodu w żołądku znajduje się w bocznej części podwzgórza mózgu. Aby poczuć uczucie najedzenia ośrodek sytości znajdujący się w jądrze podwzgórza musi odebrać sygnał z żołądka o najedzeniu. Informacja ta najwcześniej zostaje wysłana po około 20 minutach od rozpoczęcia posiłku, nie ma natomiast znaczenia jaka ilość pożywienia trafi do żołądka. Nie oznacza to jednak, że możemy w ten sposób oszukiwać organizm przeżuwając jeden kęs przez magiczne 20 minut. Organizm szybko odkryje oszustwo i zacznie gromadzić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej. Najbezpieczniej zatem jest przeznaczyć na posiłek około 30 minut. Osoby nie potrafiące jeść powoli mogą spróbować jedzenia pałeczkami i starać się przeżuwać każdy kęs przynajmniej 5 razy, zaś posiłek powinien dostarczać wszystkich niezbędnych minerałów i witamin.

 

2) Rozmiar talerza ma znaczenie 

Serwując posiłki na talerzach i mniejszej średnicy zjesz znacznie mniej. Porcja, która na dużym talerzu wygląda skromnie, na deserowym ledwo się zmieści i właśnie taki komunikat twoje oczy wyślą do mózgu. Mózg na wieść o pełnym talerzu wysyła kolejny sygnał do ośrodka sytości, który to sprawia, że po zjedzeniu małej porcji poczujesz się najedzony.  Restauratorzy bardzo często stosują ten trik serwując dania na talerzach o bardzo dużej średnicy, w ten sposób zapewniając sobie większą ilość zamówień.

3) Jedz częściej i mniejsze porcje 

Zbyt mała liczba posiłków to kolejny błąd. Większość osób je dwa, lub trzy duże posiłki na dobę. Znacznie szybciej zostanie strawiona ta sama ilość jedzenia jeśli rozłożymy ją na 5 regularnych posiłków, spożywanych powoli. Przy czym kolacja nie powinna być zjadana później niż 2-3 godziny przed snem.

 

4) Nie czekaj aż będziesz naprawdę głodny

Zacznij jeść zanim zrobisz się naprawdę głodny, w tym pomoże spożywanie posiłków mniej więcej o tej samej porze. Jedząc regularnie nie dopuścisz do momentu, w którym będziesz bardzo głodny a zmysł „ myśliwego” przyćmi zdrowy rozsądek. Im dłużej trwa uczucie głodu, czyli im dłuższy czas upłynie od momentu wysłania sygnału z mózgu do żołądka o głodzie, tym bardziej wyostrzają się zmysły. Uczucie głodu sprawia, że w większym stopniu koncentrujesz się na swoim żołądku i chęci jego zapełnienia. Wyostrzony zmysł powonienia i wzroku, a także zmysł myśliwego sprawią, że poczujesz  się jak drapieżnik dla którego najważniejsze jest zdobycie pożywienia bez względu na jego kaloryczność.

  

5) Nie podjadaj

Podjadanie w sklepie lub "na mieście", jest częstym grzechem większości osób, a przynajmniej tych, którzy wybrali się na zakupy przed posiłkiem. Wtedy wyostrzone zmysły smaku, wzroku i węchu sprawiają, że działamy jak drapieżnik wyszukujący ofiary. Większość sklepów natomiast czyha na głodnych klientów kusząc ich zapachami i zdjęciami pięknie wyglądającej żywności.

 

Zdrowe nawyki żywieniowe przynoszą korzyści nie tylko podczas odchudzania, warto dbać o jakość i ilość spożywanych posiłków na co dzień. Wówczas nigdy nie odczujecie braku energii i spadków samopoczucia. Naprawiając te 5 sfer związanych z posiłkami automatycznie odczujecie efekty w postaci zgrabniejszej i  lżejszej sylwetki.

« dieta

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego