102 osoby online (66 desktop_mac) (36 stay_primary_portrait)

5 sposobów na łagodzenie bólu stawów

01.10.2012

5 sposobów na łagodzenie bólu stawów

Bolące stawy potrafią nie tylko zepsuć humor, ale i utrudniać normalne funkcjonowanie. Oto kilka sposobów i rad, jak dbać o stawy, które już dają o sobie znać.

Jeśli cierpisz na bolesność i sztywność stawów, wiedz, że nie jesteś sam. Miliony ludzi na całym świecie cierpią na chorobę zwyrodnieniową stawów. Jej przyczyną są m.in. uszkodzenia więzadeł i ściegien, kontuzje mięśni, nadwaga, zaawansowany wiek, zła postawa ciała, nieprawidłowa biomechanika, czyli sposób poruszania się. Niezależnie od tego, co jest przyczyną twoich problemów, mamy dla ciebie pięć sposobów na łagodzenie bólu stawów.

Dołącz do nas na Facebooku

1. Dieta
Odpowiednie jedzenie może chronić stawy i je leczyć, a niektóre pokarmy mają zdolność łagodzenia bólu. Należą do nich produkty bogate w kwasy omega-3, polifenole, witaminy C, K i D.

2. Ruch
Gdy dokucza ci ból, nie kładź się do łóżka, zacznij się ruszać. Ćwiczenia fizyczne stymulują wydzielanie mazi stawowej, która jest dla stawów niczym smar dla mechanizmu – zmniejsza tarcie i zapewnia odpowiedni poślizg powierzchniom, które się ze sobą stykają. Aktywność fizyczna powoduje także wydzielanie substancji chemicznych, które poprawiają samopoczucie i działają przeciwbólowo. Ruch może zatem zmniejszyć ból, poprawić zakres ruchu w stawie oraz sprawność i stać się bodźcem do regeneracji chrząstki stawowej. To, jaką aktywność wybrać, skonsultuj z lekarzem lub rehabilitantem.

3. Masa ciała
Jeśli masz nadwagę, czas ją zlikwidować, bo im więcej na sobie dźwigasz, tym bardziej obciążone są stawy kregosłupa i nóg. Każdy zrzucony kilogram to o niemal 8 kg mniejsza siła działająca na stawy! Jest więc o co walczyć.

4. Współpraca z lekarzem
Pytaj specjalistę o możliwości rehabilitacji, upominaj się o skierowanie na tego typu zajęcia. Odpowiednie ćwiczenia plus ewentualnie wsparcie zabiegów fizykoterapeutycznych mogą przynieść znaczącą ulgę w bólu.

5. Uważaj
Nie ignoruj bólu stawów. Unikaj ruchu, który go wywołuje lub nasila. Zapisuj, kiedy ból zanika, a kiedy się pojawia lub staje się silniejszy. Obserwacje przekazuj lekarzowi.
Nie upieraj się przy uprawianiu sportów, które wywołują ból – jogging to nie jest dobry pomysł, gdy bolą cię kolana lub biodra.

« zdrowie

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego