493 osoby online (320 desktop_mac) (173 stay_primary_portrait)

Cholesterol nie taki straszny

22.05.2012

Cholesterol nie taki straszny

Sam podwyższony poziom cholesterolu nie świadczy o tym, że wzrasta ryzyko chorób układu krążenia. To za mało, by przyjmować leki obniżające jego poziom.

O tym, czy niezbędna jest interwencja farmaceutyczna decyduje określenie poziomów "złego (LDL)" i "dobrego" (HDL) cholesterolu. Badania Framingham Heart Study prowadzone od lat czterdziestych ubiegłego wieku i kontynuowane przez 60 lat dowiodły, że wysoki poziom HDL zmniejsza ryzyko chorób serca. Ale to nie wszystko. Wysoki poziom HDL potrafi redukować skutki choroby wieńcowej, oczyszczając naczynia krwionośne z blaszek miażdżycowych.

Aby zachować zdrowie, „złego" cholesterolu nie powinno być we krwi więcej niż 130mg/dl, a „dobrego" cholesterolu HDL nie MNIEJ niż 35 mg/dl dla mężczyzn i 42 mg/dl dla kobiet. Najlepiej jest jednak, gdy HDL-u we krwi jest POWYŻEJ 60mg/dl.
Warto też obliczyć proporcję LDL do HDL. Jeśli wynosi ona 0,4 lub więcej, nie ma potrzeby przyjmować leków, nawet jeśli poziom całkowity cholesterolu przekracza normę!

Jak podwyższyć poziom cholesterolu HDL?
1. Niacyna. Najlepszym źródłem niacyny są: wątroba, mięso kurczaka, wołowina, awokado, pomidory, orzechy – najlepiej z ekologicznego chowu i uprawy. Niacyna potrafi podwyższyć poziom HDL o 24%. Można także przyjmować suplementy diety zawierające niacynę.

2. Kwasy omega-3
Zawarte są w rybach morskich, wołowinie ekologicznej, ekologicznych kurczakach, orzechach, oliwkach, jajach i awokado. Doskonałym źródłem omega-3 jest też olej z wątroby dorsza.

3. Białko zamiast przetworzonych węglowodanów
Ogranicz jedzenie białego pieczywa, makaronów, ciastek, słodyczy. Jedz więcej białka – jaja, orzechy, wołowina, drób, ryby. Taka zmiana obniży poziom trójglicerydów we krwi i podwyższy poziom HDL.

4. Ćwiczenia
Stosuj wysiłki krótkie, ale intensywne. Dzięki temu poprawisz sprawność serca, zwiększając jego rezerwę mocy. Odgrywa ona znacząca rolę w zapobieganiu zawałom i zwiększa szanse na przeżycie ataku serca.

5. Kufel piwa
Piwo obniża poziom cholesterolu, zwiększa ilość antyoksydantów i zmniejsza ilość fibrynogenu – białka sprzyjającego powstawaniu zakrzepów. Małe piwo dziennie wystarczy – nie tłumacz wypijania jego większych ilości dbałością o zdrowie! :)

« zdrowie

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego