540 osób online (351 desktop_mac) (189 stay_primary_portrait)

Wytrenuj swoją odporność na stres

17.09.2012

Wytrenuj swoją odporność na stres

Nie możesz uniknąć stresu, ale możesz sprawić, że staniesz się bardziej odporny na jego negatywne skutki. Poznaj proste strategie walki z nadmiernym napięciem fizycznym i emocjonalnym.

Stres przyspiesza pracę serca, zwiększa napięcie mięśni i uniemożliwia racjonalne myślenie. Skutki te znikają, gdy znika przyczyna stresu. Jeśli jednak stresujące sytuacje często się powtarzają, albo narażony jesteś na długotrwały stres, fizjologiczny stan związany ze stresem staje się stanem chronicznym, który powoduje dalsze, niekorzystne zmiany w organizmie. Na szczęście podobnie jak regularny trening wytrzymałościowy pozwala poprawiać kondycję, tak można wytrenować swoją odporność na stres.

Jak stać się odpornym na stres?

Krok 1: przeprowadź „inwentaryzację" stresu.
Zastanów się, co jest największym źródłem stresu w twoim życiu i które z tych przyczyn można ograniczyć lub wyeliminować. Pomyśl, w jaki sposób zmienić swoją sytuację, jakie działania mogą być pomocne i wypróbuj każdy ze swoich pomysłów. To powinno dać ci poczucie, że nie wszystko jest poza twoją kontrolą, i że możesz przeciwstawiać się przynajmniej części źródeł stresu.

Jeśli źródłem stresu są złe relacje ze współpracownikami lub członkami rodziny, może powinieneś popracować nad lepszą komunikacją. Jeśli źródłem stresu jest ciążka choroba w rodzinie, a ty sprawujesz nad chorym opiekę, może uda ci się znaleźć pomoc w postaci innych członków rodziny, czy osób z zewnątrz, które wyręczą cię choć w części obowiązków?

Często wydaje nam się, że źródłem stresu są czynniki zewnętrze, podczas gdy autentycznym jego źródłem jesteśmy my sami. Przykład? Nie ma ludzi nieomylnych, więc i ty masz prawo do błędów, które mogą się zdarzyć w pracy, czy w relacjach z ludźmi. Nie musisz zabiegać o to, by wszyscy cię lubili i zawsze akceptowali to, co robisz lub jakie decyzje podejmujesz.
Pomyśl, czy twoje podejście do życia nie jest jedną z przyczyn stresu.

Dobrym pomysłem jest także zapoznanie się z wpływem stresu na organizm. Znajdź w internecie informacje na ten temat. Przekonaj się, że warto z nim walczyć.

Krok 2: Naucz się relaksować
Z pewnością przypominasz sobie uczucie, jakie towarzyszy ci po dniu pełnym stresu – twoje ciało jest spięte, czasami aż obolałe, a przy tym bardzo zmęczone. Dlatego nauka obniżania napięcia mięśni jest jednym z ważnych elementów walki ze stresem. Regularne stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych nawet wtedy, gdy życie nie funduje ci zbyt wiele trudnych sytuacji to dobry sposób, aby przygotować się na moment, gdy przyjdzie ci zmierzyć się ze stresem, a nastąpi to prędzej, czy później. Nauczysz się też szybko wyczuwać, kiedy twoje ciało jest odprężone, a kiedy spięte i podjąć odpowiednie kroki zanim napięcie zmieni się w ból.
Na początek postaraj się robić ćwiczenia relaksacyjne w komfortowym otoczeniu, gdy nikt ci nie przeszkadza. Początki mogą być trudne, bo wiele osób nie potrafi ocenić, czy mięśnie są napięte, czy rozluźnione. W miarę nabierania praktyki, będziesz w stanie szybko rozluźnić się wtedy, gdy będziesz tego potrzebować – niemal w każdej sytuacji, w biurze czy na ulicy.

Możesz także spróbować mentalnego relaksu, czyli obserwowania własnych emocji jakby z zewnątrz, bez ich oceniania. Po prostu stwierdzaj, co czujesz. Złość? Smutek? Bezradność? Gdy nauczysz się stwierdzać, jakie emocje ci towarzyszą, jest duże prawdopodobieństwo, że zdołasz je opanować, a przynajmniej kontrolować, nie dopuszczając do tego, że zaczną narastać, wpędzając cię w jeszcze większy stres.

Jeśli stwierdzasz, że nie masz czasu na naukę relaksacji i rozpoznawania emocji to znak, że właśnie jej potrzebujesz, bo twoje życie jest pełne zajęć i obowiązków, które z pewnością w dużej mierze bywają źródłem stresu. Za wszelką cenę znajdź czas na naukę relaksacji i przekonaj się, że są sprawy, które można odłożyć na później.

Krok 3: postaraj się wprowadzić równowagę do swojego życia
Nie pozwól, by sprawy, które wymagają twojego zaangażowania wypełniały twoje życie. Gdy za dużo czasu spędzasz na walce z przeciwnościami losu i sprawami do załatwienia, wpędzasz się w niekończący się korowód obowiązków. Czy na pewno musisz wszystkim zająć się natychmiast i osobiście? Jeśli w twoim życiu nie ma czasu na działanie będące niczym innym niż źródłem radości, to twój poziom stresu będzie rósł. Musisz znaleźć czas na to, co sprawia ci przyjemność: spacer, kino, spotkanie ze znajomymi, zabawa z dziećmi, chwila z książką, itp. To czas, który pozwala naładować akumulatory odpowiedzialne za walkę ze stresem. To też momenty, w których masz szansę oderwać się od obowiązków i źródeł stresu.

Bardzo ważnym elementem budowania odporności na stres i redukcji napięć jest aktywność fizyczna. To ona dodaje energii i redukuje nadmierne napięcie mięśni. Obok prawidłowej diety i odpowiedniej ilości snu ruch powinien być jednym z podstawowych elementów dbania o siebie. Bo gdy masz zdrowe ciało, twoja psychika jest mocniejsza.

Podsumowanie
Elementy składające się na strategię walki ze stresem:
- Plan działania obejmujący listę źródeł stresu i sposobów ograniczania ich liczby.
- Świadomość, jak stres wpływa na ciało i umysł.
- Zmiana sposobu myślenia, która pozwoli ograniczyć stres.
- Regularne ćwiczenia relaksacyjne.
- Dbałość o równowagę między obowiązkami i praca a wypoczynkiem i zabawą.
- Prawidłowa dieta, regularne ćwiczenia fizyczne, odpowiednia ilość snu.
- Budowanie relacji towarzyskich, które mogą stać się pomocne w stresujących sytuacjach.

« zdrowie

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego