557 osób online (362 desktop_mac) (195 stay_primary_portrait)

Krótszy dzień sprzyja niedoborom witaminy D

06.11.2012

Krótszy dzień sprzyja niedoborom witaminy D

Jak uzupełnić niedobory witaminy D, które grożą nam, gdy dni stają coraz krótsze, a światła słonecznego jest coraz mniej?

Aż do marca musimy cierpliwie czekać na znaczące wysłużenie się dnia. Aby ciało zdołało wyprodukować niezbędną nam ilość witaminy D latem wystarczy na 10 minut wystawić na promienie słoneczne same dłonie. A mimo to i tak wiele osób nawet latem cierpi na jej niedostatek. Zimą sytuacja się pogarsza.

Witamina D jest niezbędna z wielu powodów: bierze udział w wysycaniu kości wapniem, reguluje ciśnienie krwi, dba o serce, chroni przed cukrzycą i niektórymi rodzajami raka, usprawnia działanie mózgu, ułatwia odchudzanie, poprawia jakość spermy.

Ile witaminy D potrzebujemy, aby zachować zdrowie?
Ludzie do 70 r.ż. potrzebują nie więcej niż 600 jednostek (UI) dziennie. U ludzi starszych zapotrzebowanie wzrasta do 800 UI dziennie.

Aby uzupełnić jesienno-zimowe niedobory tej witaminy, zacznij od odpowiedniego żywienia.
85 g łososia dostarcza ciału 500 jednostek witaminy D, 85 g tuńczyka dostarcza 200 UI, a szklanka mleka fortyfikowanego ta witaminą 100 UI.

Jeśli dieta nie jest w stanie pokryć twojego zapotrzebowania na witaminę D, sięgnij po suplementy. Ze względu na gorszą wchłanialność syntetycznych witamin, zaleca się przyjmowanie 1000 UI dziennie dla osób do 70 r.ż. i 1200 jednostek dla osób starszych.
Witamina D lepiej wchłania sie, gdy jest przyjmowana wraz z posiłkiem. Najbardziej aktywną formą witaminy D jest witamina D3.

Jak sprawdzić, czy masz niedobór witaminy D?
Wystarczy zrobić badanie krwi i określić poziom tej witaminy. Wynik poniżej 50 ng/mL jest określany jako niedobór. Stwierdzono naukowo, że osoby mające we krwi wysoki poziom witaminy D są mniej podatne na choroby kardiometaboliczne, obejmujące choroby serca, cukrzycę i syndrom metaboliczny.

Czy witaminę D można przedawkować?
Oczywiście, że tak. Jednak trzeba się o to bardzo postarać! Przyjmowanie 10 000 UI dziennie może skutkować uszkodzeniem nerek. Osoby starsze, które przyjmowały gigantyczną ilość 550 000 UI witaminy D dziennie miały osłabione kości i nadciśnienie.
Przyjmując preparaty z witaminą D, stosuj więc prawidłowe dawki, bo więcej nie znaczy lepiej. Jednak margines bezpieczeństwa wydaje się być duży – między 1000 UI a 10 000 UI jest przecież ogromna różnica.

« zdrowie

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego