354 osoby online (230 desktop_mac) (124 stay_primary_portrait)

Odchudzanie ma jedną wadę

17.10.2012

Odchudzanie ma jedną wadę

Jest wiele korzyści wynikających z pozbycia się nadwagi, ale jest też jeden negatywny skutek, o którym mało kto wie.

Znacząca redukcja masy ciała pociąga za sobą zmiany w kościach – ulegają one całkowitej przebudowie i to w przyspieszonym tempie. W rezultacie ich wysycenie wapniem spada, co zmniejsza ich odporność na złamania. Badania naukowe przeprowadzone na Universytecie w Missouri udowodniły, że ćwiczenia fizyczne nie związane z pokonywaniem obciążenia takie jak marsz czy jogging, nie potrafią powstrzymać tego procesu.

Mimo to, specjaliści są zgodni: inne wynikające z faktu zmniejszenia masy ciała korzyści i tak przeważają nad tym negatywnym skutkiem.

Osłabienie kości wynikające z obniżenia masy ciała mozna minimalizować, przyjmując odpowiednie ilości wapnia i witaminy D.

Pam Hinton, profesor katedry Nutrition and Exercise Physiology na Uniwersytecie MU College of Human Environmental Sciences, przeprowadziła badania na kobietach cierpiących na nadwagę i znajdujacych się w okresie przedmenopauzalnym. Badała poziom we krwi markerów świadczacych o szybkości przebudowywania się kości – rozpadania starych komórek kostnych i powstawania nowych. Obserwacja trwała 6 tygodni. W tym czasie u kobiet, które straciły 5% swojej masy ciała na skutek niskokalorycznej diety i nieobciążających ćwiczeń zaobserwowano gwałtowny wzrost poziomu wyżej wspomnianych markerów. Podobne obesrwacje przeprowadzono u kobiet stosujących tylko dietę lub tylko nieobciążające ćwiczenia. U wszystkich pań wzrost poziomu markerów był podobny, co ostatecznie potwierdza teorię o tym, że ćwiczenia takie jak marsz, czy jogging, nie zapobiegają niekorzystnym zmianom w kościach osób odchudzających się.

Wyniki tych badań oczywiście nie powinny powstrzymywać ludzi z nadwagą przed podejmowaniem aktywności fizycznej czy diety. Są to sposoby pozwalające ograniczyć liczbę przyjmowanych kalorii i zwiększyć wydatek energetyczny, ale nie są dla osób odchudzajacych się sposobem na utrzymanie kośćca w należytym stanie, choć u osób utrzymujących stałą masę ciała sprawdzaja się w tej roli całkiem dobrze.

Aby poznać sposoby na powstrzymanie kości przed niekorzystną przebudową towarzyszącą odchudzaniu potrzebne są kolejne badania. Zanim zostaną przeprowadzone i upublicznione minie trochę czasu. Co zatem powinny robić osoby odchudzające się, aby zadbać o kości? Wydaje się, że dobrym pomysłem może być włączenie w kurację odchudzającą ćwiczeń siłowych. Udowodniono już, że dzięki nim można uniknąć utraty masy mięśniowej, która zwykle towarzyszy odchudzaniu. Dzięki ćwiczeniom siłowym można też przyspieszyć metabolizm i to na wiele godzin po treningu. Zaletą ćwiczeń z ciężarkami jest też to, że powodują zwiększenie wysycenia kości wapniem. Z tego zwględu, według nas, powinny być polecane każdemu, kto chce schudnąć i zadbać o każdy aspekt zdrowia – nie tylko o serce, ale i o kości.

« zdrowie

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego