549 osób online (357 desktop_mac) (192 stay_primary_portrait)

Sauna – doskonały sposób na regenerację po treningu

23.11.2012

Sauna – doskonały sposób na regenerację po treningu

Dla sportowca i osób, które trenują systematycznie sauna jest doskonałym sposobem na regenerację ciała.

Dobroczynne działanie sauny znane jest już od dawna. Zmiany temperatury, jakim poddane jest ciało podczas zabiegu w saunie sprawia, że organizm oczyszcza się z toksyn, podnosi swą wydolność oraz odporność. Poza tym świetnie relaksuje i przygotowuje organizm do walki z infekcjami, ponieważ nagła i duża zmiana temperatur wzmacnia układ immunologiczny. Jest to szczególnie ważne dla osób, które stawiają na aktywny tryb życia. Temperatura powoduje rozszerzenie się naczyń krwionośnych oraz przyśpieszenie krążenia krwi, dzięki czemu mięśnie są znacznie lepiej odżywione, co z kolei przyspiesza ich regenerację.

Nie zapominajmy, że treningi to jedno, ale ciało musi mieć też czas na zregenerowanie się po wysiłku. Uprawianie sportów musi być traktowane kompleksowo. Codzienne treningi, bez dnia odpoczynku nie będą tak samo efektywne. Organizm powinien mieć czas na zregenerowanie sił. Dlatego tak ważne jest, by uwzględniać w swoim treningowym tygodniu również takie dni, w których ciało odpoczywa. Sauna jest jednym z lepszych sposobów na zaktywizowanie mięśni po wysiłku. Po pierwsze, pobyt w saunie zmniejsza potreningowy ból mięśni. Warto przy tym zwrócić uwagę, że do sauny lepiej wybrać się dzień po intensywnym treningu lub przynajmniej kilka godzin po nim. Wówczas układ krążenia oraz praca serca zdąży wrócić do stałego rytmu (sauna dodatkowo przyśpiesza tętno). Poza tym intensywne pocenie się, pozwala na pozbycie się z organizmu wody i elektrolitów (podobnie jak podczas intensywnego wysiłku). Dlatego też sauna tuż po zakończeniu ćwiczeń, może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Zamiast regeneracji – ciało będzie wciąż intensywnie pracowało, niejako przedłużając czas treningu,dodatkowo się odwadniając.

Saunę poleca się również osobom z takimi dolegliwościami jak: bóle stawów, trądzik pospolity, atopowe zapalenie skóry, stres, naciągnięte mięśnie, bóle korzonkowe czy zaburzenia snu.

Jaki rodzaj sauny wybrać?

1) Sauna sucha, zwana inaczej fińską - jest świetna dla osób, które dobrze znoszą wysokie temperatury, sięgające 90stopni, przy wilgotności 5- 10 proc. W takiej saunie skóra oczyszcza się szybciej, ponieważ, woda szybciej wyparowuje z organizmu. Przeciwwskazaniem do korzystania z tej sauny jest problem z naczynkami krwionośnymi.

2) Sauna parowa, zwana łaźnią rzymską - jest przeznaczona dla osób, które nie czują się za dobrze w wysokich temperaturach. W łaźni temperatura jest niższa i wynosi od 40 - 60 stopni, przy czym jest bardzo wysoka wilgotność, która może sięgać nawet 100 procent. Ma to swoje plusy, ponieważ gorąca para sprzyja odprężeniu. W tego typu saunie można dodatkowo używać olejków aromaterapeutycznych, które zwiększają nasze zdolności relaksacyjne.

3) Sauna na podczerwień jest spotykana w Polsce najrzadziej. W saunie temperatura sięga 40 - 60 stopni, i nie ma pary. Praktycznie każdy może z niej bezpiecznie korzystać. Ta metoda jest bardzo skuteczna, bo ciepło znacznie głębiej wnika w ciało (na około 4 cm) i pocimy się jeszcze intensywniej, organizm może wydalać oprócz wody także tłuszcz, metale ciężkie, kwasy i związki toksyczne.

Warto jednak pamiętać, by z sauny korzystać z umiarem i by ciało przyzwyczajać do temperatury stopniowo. Korzystanie z zabiegów polega na naprzemiennym ogrzewaniu i oziębianiu ciała. Przed wejściem należy zdjąc wszystkie metalowe ozdoby (łańcuszki, pierścionki, kolczyki), wziąć prysznic i rozgrzać stopy w ciepłej wodzie, a następnie dokładnie wytrzeć się ręcznikiem. Nie należy nacierać się żadnymi kremami, można to zrobić dopiero po zakończeniu zabiegu. Nie chodzi też o to, by na początku siedzieć w kabinie trzydzieści minut. Na jedną sesję w saunie najczęściej składają się 3 wejścia po kilka minut. Dzięki temu mniej obciążamy serce. Na początek  2 - 3 min, z czasem 5 do 10 minut. Zaczynamy od niższych półek. W przerwach, które powinny trwać około 5-10 min, należy ochłodzić ciało ( stopniowo pod letnią a następnie zimną wodą). Jeśli korzystasz z zabiegów sauny regularnie możesz stosować bardziej radykalne zmiany temperatury. Należy pamiętać, że im wyższa temperatura jest w saunie, tym krócej powinniśmy się nagrzewać, a dłużej ochładzać.

Trzeba też pamiętać o tym, że po skorzystaniu z sauny należy dużo pić, aby uzupełnić utracone płyny.

Każdy powinien znać przeciwwskazania do korzystania z sauny:

- podwyższona temperatura,

- stany zapalne,

- otwarte rany,

- zaburzenia układu krążenia,

- cukrzyca,

- zaburzenia rytmu serca,

- gruźlica,

- trądzik różowaty.

Jeśli masz wątpliwości, czy możesz i powinieneś korzystać z zabiegów – skonsultuj to ze specjalistą. Zabiegi sauny mają pomagać, nie szkodzić!

« sport

0 komentarzy

Regionalny Program Operacyjny

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego